Små børn*
ReKoMe kan vejlede forældre, allerede mens børnene er små, så følgerne af vanskeligheder eller en mulig diagnose mindskes betragteligt.
Men hvad er tegnene på, at børnene muligvis har nogle særlige udfordringer?
Allerede fra spædbarnsalderen kan der være tegn, som kan have forbindelse til ADHD eller en anden udviklingsforstyrrelse. Det er vigtigt at huske, at tidlige tegn ikke er sikre symptomer på ADHD, men er tegn som småbørn også kan have uden, at de fejler noget.
En del af de børn, som senere diagnosticeres med ADHD, er fra spædbarn og de første leveår beskrevet med tegn som:
Mere aktive og temperamentsfulde
- Barnet er uroligt, har lav frustrationstærksel og er svært at stille tilpas
- Urolig søvn og vanskeligheder med at etablering af søvnrytme
- Ustabil spiserytme - timing skal være rigtig
Tidlig motorisk udvikling
- Præget af stor aktivitet, ivrighed og frygtløshed
- Går tidligt i en alder af 9-10 måneder
Forsinket motorisk udvikling
- Går og kravler sent
- Er ved 1½ års alderen tydeligt mere eller mindre aktivt end jævnaldrende børn
Forsinket sproglig udvikling
- Bruger færre ord eller sætter færre ord sammen
Det kan være vanskeligt at afgøre, om der er tale om afvigelser fra normaludviklingen, når det drejer sig om små børn. Vi skal være særligt opmærksomme på børn, der ikke trives eller ikke kan det samme som jævnaldrende.
Vi ved, at tidlig indsats ved ADHD kan gøre en stor forskel i barnets og familiens liv, men at mange børn først sent henvises til psykiatrien og udredes for ADHD. Det gør, at børnene får mange nederlag, og derfor er det vigtigt, at personale i daginstitutioner er opmærksomme på tidlig opsporing.
Tidlige tegn hos børnehavebørn.
Det er almindeligt, at der er gang i 3-årige børn, og de kan have vanskeligt ved at koncentrere sig, ligesom de handler impulsivt; men man bør være særligt opmærksom, når symptomerne går ud over trivsel, udvikling og læring.
Vanskeligheder med opmærksomhed.
Barnet:
- har svært ved at fastholde fokus ved f.eks. samling, spisesituation eller leg
- er let afledeligt af f.eks. lyde eller egne tanker
- hører tilsyneladende ikke efter, hvad der bliver sagt
- finder overgange og skift i aktiviteter vanskelige
- kan have overdrevet fokus i forbindelse med en foretrukket aktivitet
Forstyrrelse i opmærksomhed, som er en af de mest basale kognitive funktioner, vil påvirke andre kognitive funktioner såsom indlæring, hukommelse og forestillingsevne, ligesom den kan påvirke motorik, sanser og følelser.
Børn med disse og lignende vanskeligheder har et stort behov for hjælp og støtte, hvilket stiller store krav til de voksnes tålmodighed og vedholdenhed.
Vanskeligheder med impulsivitet
Barnet:
- har ekstra svært ved at vente på tur
- kan være påtrængende og afbryder andre i samtale og leg
- kan agere grænseoverskridende
Impulsivitet er karakteriseret ved, at barnet handler hurtigt, overilet og uden omtanke. Barnet kan, uden at ville det, komme til at bryde regler og komme i konflikter. Det stiller store krav til de voksnes evne til at se bagom barnets adfærd, så de ikke reagerer med skæld ud, men i stedet giver positive anvisninger.
Vanskeligheder med aktivitet
Hyperaktivitet
Barnet:
- har generelt svært ved at finde ro og har svært ved at sidde stille
- synes ofte at være i fuld fart og skifter hurtigt fra den ene aktivitet til den anden
- taler ofte meget
Hypoaktivitet
- har svært ved at komme i gang
- går ofte i stå
- falder ofte i staver og stirrer ud i luften
Børn med hyperaktivitet er meget iøjnefaldende. De kan virke til at være drevet af en indre uro eller energi, og voksne omkring barnet kan have svært ved at hjælpe barnet med at finde ro.
Børn med hypoaktivitet bliver derimod ofte overset, da de kan virke stille og/eller indadvendte og uden energi. Det kan måske tage lang tid at tage tøj på eller bare komme i gang med det, eller det kan være svært at komme i gang med en aktivitet, svare på spørgsmål eller formulere sig.
Den energi, hjerne skal bruge for at arbejde, kaldes arousal. Ved såvel hyperaktivitet som hypoaktivitet er der problemer med hjernens regulering af arousal/vågenhed.
Andre tidlige tegn på ADHD kan være sensorisk overfølsomhed, manglende regulering regulering af følelser og manglende selvkontrol, sproglig udvikling, vanskeligheder i leg/samvær med andre.
*ADHD-foreningen